Waar zou jij meer invloed op willen hebben?

Plaats reactie
Kim
Site Admin
Berichten: 5
Lid geworden op: 20-05-2016 14:46

Waar zou jij meer invloed op willen hebben?

Bericht door Kim » 13-09-2016 09:31

We horen vele mensen praten over machteloosheid. Het gevoel te hebben dat hun stem er niet meer toe doet of het gevoel niet gehoord te worden.

Maar wat als je stem ver zou rijken, je de middelen zou hebben om dingen in gang te zetten. Wat als je in het middelpunt van de macht zou staan wat zou jij dan willen aanpassen, veranderen, in gang zetten? In welk machtscentrum zou jij willen staan?

ko van den bosch
Berichten: 1
Lid geworden op: 17-09-2016 16:17

Macht

Bericht door ko van den bosch » 17-09-2016 16:39

Heb je macht nodig om dingen te veranderen. Het begrip macht lijkt niet zo van toepassing op veranderingen. Macht heeft voor mij meer te maken met conservatisme. Overtuigingskracht, flexibiliteit, openheid lijken me grotere krachten in veranderingsprocessen. Macht associeer ik eerder met het in stand houden van een situatie.
Als ik wat zou willen veranderen zou dat de obsessie met groei zijn. Een groei die niet langer aannemelijk is.

Aafkevmb
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-09-2016 09:14

meer invloed

Bericht door Aafkevmb » 21-09-2016 13:24

Er zijn een hoop dingen waar ik meer invloed op zou willen. Vaak zijn dit precies de dingen waar ik eigenlijk weinig invloed op heb. Zo werk ik momenteel in de wetenschap. De wetenschap is een grote machine waarin ik als individu slechts een klein radertje ben. Er zijn vele aspecten van hoe de wetenschap op dit moment wordt gepraktiseerd, waar ik het als individu niet mee eens ben; publicatie-drang, het verlangen naar 'perfecte' resultaten, en de mentaliteit om meer dat 40 uur per week te werken (om maar een paar te noemen). Ik ben van mening dat de wetenschap, en het welzijn van wetenschappers kan worden verbeterd door het systeem te veranderen. Helaas heb ik, althans zo voelt het, hier geen enkele invloed op. Natuurlijk opstaan er langzaam initiatieven om het systeem te verbeteren, maar verandering komt maar langzaam op gang. Als ik hierop invloed had, zou ik het systeem drastisch veranderen.

De vraag is natuurlijk of ik deze invloed zou moeten hebben. Het wetenschappelijk systeem, zoals elk systeem, bestaat uit meerdere individuen met, soms, tegenstrijdige belangen. Er is een rede waarom het systeem is wat het is, en dat gaat voorbij aan waar ik inzicht op heb. Dat ik hier geen invloed op heb, is dan misschien maar goed ook. Want het systeem kun je niet, en zou je niet mogen kunnen, veranderen in je eentje.

Sandra Verbruggen
Berichten: 2
Lid geworden op: 24-09-2016 14:52

Bericht door Sandra Verbruggen » 24-09-2016 14:58

Bericht voor Aafke. Heel herkenbaar wat je schrijft. De dingen waar jij over schrijft zijn belangrijke redenen geweest voor de oprichters van de Bildung Academie om de academie op te richten. Ik ben voorzitter van hun denktank
Ik houd me vooral bezig met de ontwikkeling van mensen.

hannavmb
Berichten: 3
Lid geworden op: 08-06-2016 13:44

Bericht door hannavmb » 27-09-2016 21:18

Maar hoe ver reikt overtuigingskracht? Je kan je geliefde naast je overtuigen om minder vlees te eten. Met een goed betoog kom je ver. Maar enorme systemen veranderen waar je aan onderhevig bent, lees machteloos, dan moet je overtuigingskracht grotere groepen bereiken. De politiek in gaan? Betogen? journalist worden? Ik heb het gevoel dat ik onderhevig ben aan dingen die ik niet kan aanraken. En groei is geen oplossing maar verbetering is mogelijk. Ik maak theater alleen bereik ik kleine groepen mensen en hoop dat vele theatermakers samen het verschil uit maken. Maar soms wordt ik moedeloos en ben ik bang dat ik niet meer dan een kritische toeschouwer wordt. Dan is het overtuigen van mijn geliefde waar ik mij aan vergrijp.

Maurijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 01-07-2016 20:10

Bericht door Maurijn » 17-10-2016 16:55

Het centrum van de macht bestaat denk ik niet. Macht is versplinterd over vele actoren, ten koste van slagvaardigheid. Maar er van uitgaande dat het er toch zou zijn, en ik er in zou staan, dan zou ik een waslijst aan dingen willen veranderen. Wat mij als eerste te binnen schiet en concreet zou aanpakken:

De verhouding tussen kapitaal en arbeid veranderen. Multinationals worden niet beperkt door landsgrenzen, en hebben daardoor uitzonderlijk veel macht. De belastingdruk ligt nu vooral bij de onderste laag van de bevolking. Wanneer we er in zouden slagen deze verhouding recht te trekken, is er niet alleen meer geld voor sociale voorzieningen en hulpbehoevenden, maar ook ontwikkelingslanden zouden er in kunnen slagen om een sociaal vangnet op te bouwen. Wist je bijvoorbeeld dat ontwikkelingslanden momenteel 700miljard mislopen door Nederlandse belastingwetgeving, waar bedrijven dankbaar gebruik van maken?

Plaats reactie